• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Křest a víra

Od David Beňa 29. 9. 2020 Komentáře

Křest je, podobně jako víra, čin lidský, a také Boží. To Bůh je dárcem víry a garantem křtu. To člověk věří Bohu a přijímá křest.

Jaký je poměr víry a křtu? Jaký je jejich řád – obsahově, časově? Je víra podmínkou křtu? Nebo je křest východiskem víry? Takto a podobně zní otázky, které ani po staletích nenalézají konečné odpovědi. Až se zdá – upozorňují někteří vykladači –, jako by Písmo samo nabízelo více různých řešení. Jako by nás chtělo naučit, dívat se na věci z různých úhlů. Které nelze jednoduše sjednotit a vyjádřit v unifikované, všezahrnující rovnici.

Dobře známe verše, zejména z misijních zpráv knihy Skutků, které – výslovně i nevyřčeně – počítají s pořadím „nejprve víra, poté křest“ (Sk 2,38n; 8,12.36–38; 10,43nn; 16,14n.31–33; Mk 16,16). Židy, které o letnicích zasáhlo kázání o Ježíšově vládě a seslání Ducha svatého, vyzval Petr, aby se obrátili a přijali „křest ve jméno Ježíše Krista na odpuštění hříchů“. Podobně i Samařané, etiopský dvořan či Lydie se dali pokřtít poté, co uvěřili. Bylo to vyznání jejich víry? První poslušný skutek, který Pán žádá? Rána z milosti jejich dosavadní životní pouti, vykročení za Kristem? Či to snad byla prosba o odpuštění hříchů, o dar Ducha svatého? (Citujeme aspoň některé z výkladů, jež křesťanská tradice nabízí.)

Jiné pasáže, jmenovitě v epištolách, hovoří o víře, která se na křest ohlíží zpět, která na křest odpovídá (Ř 6,3nn; 1K 1,13–16; 10,1nn; Ga 3,26nn; Ef 4,1nn). Může se křesťan vydávat do područí hříchu? Ne, je přece živ Bohu, hříchu zemřel, vyšel z otroctví – s Kristem, ve křtu. Visí ještě nad námi kletby Mojžíšova zákona? Ne, vždyť už není „žid ani Řek“, jsme „skrze víru syny Božími v Kristu Ježíši“ – my, v Krista odění, v Krista pokřtění. Smí se církev rozpadat do sekt? Ne, je přece jedna víra, jeden křest, jeden Spasitel… V epištolách je řeč o víře, která na křest vzpomíná, která z něj vychází. Jakožto z poučení, zadání, povolání od Pána? Jakožto ze zaslíbení, zmocnění shůry? Jakožto z vlastního rozhodnutí, jež má platit po celý život? Nebo jakožto z vyjádření Božího rozhodnutí, které o nás padlo na Golgotě? (Zmiňujeme opět některé z tradičních výkladů.)

Ale nejde jen o pořadí. V některých novozákonních oddílech se víra a křest, jaksi zaměnitelně, vztahují ke stejným darům: ke spasení (Mk 16,16; 1Pt 3,21a), k odpuštění hříchů (Sk 15,9; Sk 22,16 v Českém studijním překladu), ke sjednocení s Kristem a jeho křížem (Ga 2,19n; Ř 6,3n), k účasti na hmotné i duchovní solidaritě církve (Sk 4,32; 1K 12,13), k Duchu svatému (Ef 1,13; Sk 2,38n). Je víra příjemcem těchto Božích darů, zatímco křest představuje jejich zvěstné znamení od Boha, či snad metaforické vyznání lidské víry? Nebo vírou člověk rozpoznává a vědomě přijímá, čím ho Bůh ve křtu obdarovává, obdaroval? Anebo se víra v Krista a křest v Kristovo jméno – jako dvě ruce, a každá svým způsobem – chápou týchž Kristových darů? Či jsou víra a křest dva různé nástroje (dva z nástrojů), jimiž nám – takříkajíc duši i tělu – Bůh své dary přivlastňuje? (A zas bychom mohli připojit další tradiční řešení.)

Víra a křest patří k sobě! To víme jistě. Jako by tu ale Písmo otevíralo různé výhledy na Boží dílo i na lidské činy. Je tu víra, které vede ke křtu. A je tu křest, který vede k víře. A jsou tu křest a víra, které přijímají tytéž Boží dary. Jako by se ve křtu snoubila různá hlediska, nebe se zemí. Člověk se tu pozvedá až k nebi. A sám Bůh tu s námi jedná zemitými prostředky.

A může tomu snad být v Ježíšově evangeliu jinak?!

Svátosti 2020-6: Challenge - výzva nejen pro teenagery
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Vzdělání dává dětem sílu překonat chudobu a naději do budoucna. Staňte se dárcem vzdělání a budoucnosti chudým dětem ve světě.

Díky Vaší podpoře v programu dálkové adopce může konkrétní dítě zdarma chodit do školy a získat tak zázemí a naději na lepší uplatnění v životě.

Více na https://mezinarodni-potreby.cz/adopce/#vyber-k-adopci

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.