• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Křest a Duch svatý

Od David Beňa 11. 11. 2020 Komentáře

V Kristu se uskutečňuje spása. Koncentruje – a rozhoduje – se v něm Boží dílo od stvoření až po obnovu světa. Ale co by nám to bylo platné bez Ducha svatého!

V Ježíši je naše spása. V jeho příběhu se vyjevila Boží láska ke světu, ale i věčná láska mezi Otcem a Synem. V koncentrované formě Ježíš rekapituloval dějiny Izraele – s překvapivým vyústěním v podobě univerzální vlády ukřižovaného Mesiáše, vzkříšeného z mrtvých. (např. Mt 1,1.22n; 2,4–6; 2,14nn; atd.; 28,18–20) Ježíš naplnil spravedlnost Božího zákona a přinesl odpuštění hříchů. Vítězně se střetl s ďáblem i smrtí. Začalo v něm nové stvoření. Ve smířeném společenství se v něm definitivně potkalo nebe se zemí. Je to v něm!

Jak se toho ale účastníme my? Odpověď známe: vírou v evangelium (Ř 1,16n); mocí Božího Ducha (1K 6,11). Ve shodě se zvěstí proroků (Iz 32,15nn; 61,1nn; Ez 36,24nn; Jl 3) Jan Křtitel ohlašoval – a Ježíš to zopakuje –, že zatímco on křtí „vodou k pokání“, Ježíš, při křtu vyzbrojený Duchem a označený za Božího Syna, bude křtít „Duchem svatým“. (Mt 3,11.17; J 1,33n; Sk 1,2–5; 2,33) Jako od počátku Boží Duch prostředkuje světu život (Gn 1,2; Ž 51,12–14; 104,29n), tak podobně daruje věřícím podíl na Kristu (Ř 8,1nn; Ga 4,6n; 5,19nn; Ef 1,13n; 2,22): Kristův Duch vyvádí z hříchu a proměňuje nás podle Ježíšova charakteru. To on nás posvěcuje za Boží chrám a z jedinců tvoří jedno Kristovo tělo, uschopňuje nás, abychom v jeho trpělivé síle a v lásce sloužili sobě navzájem i světu. Právě v Ježíšově Duchu, v Duchu synovství, jsme přijati za Boží syny. A jako z úzkostí smrti Duch vzkřísil Ježíše, tak skrze Krista tentýž Duch vzkřísí i nás. Ježíš křtí Duchem: svůj lid – a jednou celé stvoření – takříkajíc noří do Božího nesmrtelného života, do věčně pulzující Boží lásky. (Ef 1,3nn; 1K 15,20nn aj.)

Křest Kristovým Duchem a křest vodou v Kristově jménu patří k sobě. Letniční poutníky, zasažené evangeliem o Ježíšově nebeské intronizaci, nabádá Petr, aby se v pokání dali pokřtít v Mesiášovo jméno: „…a dostanete dar Ducha svatého.“ (Sk 2,37nn) Za pokřtěné Samařany se Petr s Janem modlí, „aby také jim byl dán Duch svatý“. (8,15–17; srov. 19,1–7) Na Římana Kornélia a jeho přátele naslouchající Petrově zvěsti o Ježíši „sestoupil Duch svatý“, takže nezbývalo než je také pokřtít vodou v Ježíšově jménu. (10,44–48; 11,15nn) Saulovi oznamuje Ananiáš, že Bůh chce, aby byl „naplněn Duchem“ – a Saul „se dal hned pokřtít“. (9,17n)

Pořadí se různí – vládne tu podobná obousměrnost, jakou jsme viděli v minulém díle, kde šlo o vztah křtu a víry. Ne u každého křtu vodou se v knize Skutků také zmiňuje i křest Duchem (8,36n; 16,15.33; 18,8), vzájemnost a souvislost obou křtů je ale zřejmá: Je to Kristus (v jehož jméno jsme vodou pokřtěni), kdo uděluje Ducha a s ním účast na Božím společenství. A je to Boží Duch (a jeho křest), kdo nás spojuje s Kristem a jeho novou realitou. Podobně mluví epištoly, jak jsme viděli: Kristus nás Duchem křtí do svého těla. (1K 12,1nn) Ve křtu jsme oblékli Syna Božího, a tedy synovství, resp. v Duchu máme účast na synovství Ježíšově. (Ga 3,26n a 4,6n) Duch i křest jsou „svazky pokoje“, sjednocující církev. (Ef 4,3–6) A Ježíš k nám přichází ve svědectví vody, krve a Ducha. (1J 5,5–12)

Pán, v jehož jméno jsme pokřtěni, křtí Duchem svatým: Duch nás noří – a jednou celé stvoření vnoří – do Božího života, do jeho obětavé, mocné lásky. Díky Duchu jsme v Otcově Synu a Otcův Syn je v nás. A to vše jako dar, z pouhé milosti, z víry a k víře.

Svátosti 2020-9: Worship - moderní trendy uctívání Boha
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.