• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Velmi jsem toužil jíst s vámi!

Od Roman Toušek 9. 2. 2020 Komentáře

„Velice jsem toužil jíst s vámi tohoto beránka, dříve, než budu trpět.“

„Máš poslední přání před popravou. Po čem opravdu toužíš?“ „Jít s vámi na večeři!“

Poslední díl přemýšlení o Večeři Páně uzavřeme první větou, kterou Ježíš dle evangelisty Lukáše při této slavnosti vyslovil. A asi všichni cítíme, že tím odkryl nejhlubší motiv a touhu, která za tím je. „Velice jsem toužil jíst s vámi tohoto beránka, dříve, než budu trpět.“ Žádná teologie, filozofování, debaty o formě a kdo smí a nesmí. „Velice jsem toužil s vámi jíst, dříve, než budu trpět.“ Možná bychom víc než další rozbor, potřebovali nechat tuto výpověď sestoupit až na samé dno naší duše. „Velice jsem toužil s vámi jíst tohoto beránka, dříve, než budu trpět.“

Jako bychom se vrátili na samotný počátek našeho přemýšlení, kdy jsme se proběhli po biblických příbězích a viděli jsme, jak zrovna to společné stolování či lámání chleba je jakýmsi svorníkem či červenou nití, která spojuje celou Bibli do jednoho celku a odkazuje k něčemu prorockému, kristovskému, co za všemi těmi příběhy můžeme nacházet. Smyslem všeho je být spolu a spolu s Kristem, tak, jako Otec je v Synu a Syn v Otci. (viz Jan 17)

Původně jsem měl záměr zakončit celý seriál pragmatickou úvahou na téma, proč to každá církev dělá jinak. Ježíšova věta odkrývající jeho touhu jít před popravou s učedníky na večeři mě od toho odradila.

Pokud je v našem setkávání u Večeře Páně bytostná touha setkat se spolu – a spolu s Kristem, pak je celkem jedno, jak to kdo dělá. Naprosto všechny formy jsou jen výsledkem lidských snah nějak vyjádřit a uspořádat svou víru v Krista a vztah k lidem. Bible nám k formám neříká nic. Vše jen odvozujeme z tradice, kultury a domněnek, jak to asi tenkrát mohlo vypadat. Zato zcela jednoznačně z Písma sálá ona touha být spolu navzdory „člověčenství“, přijímat se v lásce jako Bůh v Kristu přijal nás, podržet se v těžké chvíli, odpouštět si navzájem stejně, jako Bůh v Kristu odpustil nám, usilovat o pokoj a smíření, vytrvat v lásce i ve stínu smrti. Proto půtky o formě svátostí považuji za naprosté „minutí se cílem“ (což je mimochodem doslovný význam slova „hřích“). Stejně tak vnímám agresivní a autoritářské prosazování svých teologických pojetí svátostí ve snaze bojovat za tu pravou, čistou a jedinou zbožnost.

Naproti tomu tu máme Ježíšovu větu, po okraj nasáklou křehkostí a láskou. „Velice jsem toužil jíst s vámi tohoto beránka, dříve, než budu trpět.“

Každá Večeře Páně je jiná podle situace, ve které zrovna teď jsme. Společným setkáváním u lámání chleba a podáváním kalicha přinášíme Kristovo evangelium do celého našeho porušeného, komplikovaného a mnohotvarého světa. A opačně do Večeře Páně přinášíme celý ten náš všelijaký svět. Proto je každá Večeře Páně jiná, plná života, naděje a zápasu. Nad tím vším by ale mělo znít Ježíšovo slovo jako něco, co nám v tom dává orientaci a hloubku. Ve formě, ať je jakákoli, v pochopení, ať je jakékoli, musí jako základ zůstat touha člověka po Bohu, Boha po člověku a člověka po člověku. Ve stylu Martina Bubera zkrátka tak či onak vyjadřujme vztah JÁ–TY. Či ve stylu J. A. Komenského a J. Karafiáta jděme cestou od „samosvojnosti“ k vyznávání, že „mým jediným potěšením v životě a smrti je, že nejsem sám svůj, nýbrž svého Spasitele, Ježíše Krista.“ A přidejme Ježíšova slova, „podle toho svět pozná, že jste mými učedníky, když máte lásku jedni k druhým.“

Generace křesťanů se snaží osvědčit svou víru v naplnění standardů svatosti – spořádaného života dle norem Písma. U Večeře Páně ale prožívám, že svatost přichází jen skrze aktivní vzájemné uplatňování Boží milosti pro život, jaký je. To kážu a k tomu povzbuzuji i vás.

Foto: Pexels.com

Svátosti 2019-12: Bůh se změnil - narodil se z člověka, aby se člověk mohl narodit z Boha
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.