• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • ČISTOTA - Nezbytnost v církvi špinavců

    2023–3

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • JAK CHUTNÁ MOC V CÍRKVI

    2022–10

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Pestrý svět evangelikálních křesťanů

Od Zdeněk Vojtíšek 22. 10. 2019 Komentáře

Každý už asi slyšel o tom, že evangelikalismus je dnes rychle rostoucí část světového křesťanstva – silný je na celém americkém kontinentu, v Africe, v některých asijských zemích, relativně úspěšný je i v Evropě. Teologové hledají příčiny této expanze v teologických důrazech, religionisté jsou si vědomi spíše toho, že evangelikalismus je způsob zbožnosti, který je přizpůsobený náboženské a společenské situaci moderní doby.

Historické kořeny

Kolem poloviny 18. století se v západních společnostech radikálně změnila situace. Pro tu novou se postupně ustálilo označení „modernita“. V oblasti náboženství modernita přinesla nový jev: v důsledku industrializace a urbanizace se začal rozpadat farní systém církví. Vznikly masy lidí, kteří v důsledku stěhování do měst ztratili vazbu na svou farnost, a ocitli se tak vlastně mimo církev. Začalo být možné žít nábožensky jinak než dosud, anebo nábožensky nežít vůbec. V oblasti náboženství tak vznikla pluralita, která se od té doby již jen rozšiřuje.

Aktivní křesťané na tuto novou situaci zareagovali: bylo třeba „probudit“ ty, kteří měli křesťanské po¬vědomí, ale ztratili vazbu na církev. Tak v Anglii, první industrializované zemi, začal pracovat anglikánský duchovní John Wesley (1703–1791) se svými spolupracovníky a z probuzených dělníků prvních fabrik vznikla po jeho smrti nová církev – metodisté. V podobné době a situaci začal v amerických koloniích „probouzet“ tamní křesťany (kteří vesměs také neměli fungující farnosti) pastor kongregační církve Jonathan Edwards (1703–1758). V důsledku Edwardsova tzv. Velkého probuzení a díky pozdějšímu působení Wesleyova spolupracovníka George Whitefielda (1714–1770) pronikl na konci 18. století nový způsob zbožnosti do skomírajících amerických církví a „probudil“ je. Metodismus a další „probuzené“ církve pak v průběhu 19. století doslova zachvátily Spojené státy a tento způsob zbožnosti se stal určující tamní náboženskou silou (a dodnes se v této pozici více méně udržel). Také v Evropě se „probuzenectví“ dále šířilo (i když v daleko menší míře) a na konci 19. století dorazilo i do českých zemí. Jedním z jeho důsledků byl i vznik Svobodné církve reformované (dnešní Církve bratrské).

„Probuzenecká“ zbožnost se chtěla vracet k základům evangelia a začala se proto nazývat „evangelickou“. Lišila se ovšem natolik od způsobu zbožnosti stávajících protestantských církví, že se v anglické jazykové oblasti začalo rozlišovat mezi dosavadními „protestanty hlavního proudu“ a novými „evangelikály“ („Mainstream Protestants“ – „Evangelicals“). Ve stejném smyslu rozlišují i německy hovořící občané „zemské církve“ od „svobodných církví“ („Landeskirchen“ – „Freikirchen“) a Češi „evangelíky“ od „evangelikálů“.

Shrnuto: v důsledku změny společenských poměrů (nástupu modernity) se tedy na protestantském základě konstituoval evangelikalismus jako nový způsob křesťanské zbožnosti vhodný pro nábožensky pluralitní společnosti a postupně v těchto společnostech zakořenil. Jeho strategie se osvědčila i v době, kdy modernizační změny již odezněly, i tam, kde se společenské poměry vyvíjely a vyvíjejí jinak než na Západě.

Doc. PhDr. Zdeněk Vojtíšek, Ph.D.,

religionista, psychoterapeut, vedoucí Katedry religionistiky na HTF UK, docent na katedře religionistiky ETF UK, zakládající členem a mluvčí Společnosti pro studium sekt a nových náboženských směrů, šéfredaktor religionistického čtvrtletníku Dingir, ordinovaný kazatel Církve bratrské. Je autorem mnoha odborných knih.

Nová a nová probuzení

Úspěch ve světovém měřítku způsobuje právě to, čím se evangelikálové „geneticky“ vybavili pro nástup nábožensky pluralitního, konkurenčního prostředí. Vědí, že nedostanou nic „zadarmo“ jenom díky nějaké „zaopatřující“ církevní instituci. Vše si musejí sami vybojovat a zařídit. Proto se musejí nejdříve „probudit“, vědomě „se obrátit“ k Bohu a „znovuzrodit se“, proto musejí dále pracovat na své osobní zbožnosti denní četbou Písma, modlitbami a intenzivní docházkou na nedělní bohoslužby, na biblické hodiny, studijní či modlitební skupinky apod., proto musejí usilovat o denní kontakt s Bohem prostřednictvím Ježíše, pojatého jako jejich „osobního Spasitele“, a prostřednictvím Ducha svatého, proto musejí žít v úzkém („rodinném“) církevním společenství a vzájemně se podporovat, proto musejí dělat misii a angažovat se v neziskových (tzv. paracírkevních) organizacích.

Ačkoliv teologické rozdíly mezi evangelíky (protestanty hlavního proudu) a evangelikály jsou minimální, tento nový způsob zbožnosti si vyžádal vznik stovek nových, evangelikálních denominací. V průběhu 250 let existence evangelikalismu vznikaly tyto denominace ve „vlnách“. Výše zmíněné charakteristiky evangelikální zbožnosti se totiž špatně dědí a jsou natolik osobní a náročné, že se v průběhu let vždy znovu a znovu vytrácejí a slábnou. Evangelikálové se proto potřebují stále znovu „probouzet“, obnovovat se a v nových impulsech dále šířit svou intenzivní, velmi aktivní, ale zároveň prchavě nestálou zbožnost.

Největší probuzenecké vlny evangelikalismu se vzedmuly ve Spojených státech a přinášely teologické inovace. Ve 30. letech 19. století vzniklo Hnutí svatosti, ale svého vrcholu dosáhlo až v poslední třetině tohoto století. Na počátek 20. století se datuje vznik pentekostalismu (letničního hnutí), který se v průběhu 20. století stal vůbec nejsilnější součástí evangelikalismu. Ve 20. letech 20. století se konstituoval fundamentalismus, později přejmenovaný na konzervativní evangelikalismus (protože slovo „fundamentalismus“ získalo negativní konotace). Pentekostalismus a fundamentalismus natolik zabraly evangelikální prostor ve Spojených státech, že se tamní ne-pentekostální a ne-fundamentalističí evangelikálové od 50. let začali aktivizovat a projevovat jako „noví evangelikálové“ (hodně jim v tom pomohl například slavný baptistický kazatel Billy Graham (1918–2018). V 60. letech vznikla další vlna, kombinující charakteristiky nového evangelikalismu a pentekostalismu: charismatické hnutí. Díky charismatikům pronikl evangelikální způsob zbožnosti i daleko za hranice protestantismu. A z charismatického prostředí vyrostla také zatím poslední velká vlna evangelikalismu – od 80. let vznikající a šířící se neocharismatické hnutí.

Evropský evangelikalismus je klidnější a jeho probuzenecké vlny nepřinášely nové teologické důrazy. Evropský evangelikální základ je podobný americkému „novému evangelikalismu“. Reprezentoval ho například anglikánský teolog John R. W. Stott (1921–2011). I evangelikální Evropa ovšem byla a je zasažena americkým importem, který je ne vždy možné sladit s evropskou evangelikální tradicí. Tak například rozpor mezi evangelikalismem evropského typu a importovaným americkým fundamentalismem se projevil v posledních dvou letech v rozdělení české Bratrské jednoty baptistů.

Evangelikální církve v Čechách

Různé vlny a odstíny evangelikalismu (které jsou často nerozlišitelné v očích ne-evangelikálů) vytvoř¬ly v Česku celou škálu denominací. Na dobu před vznikem těchto vln navazují metodisté, baptisté (před změnou) a Církev bratrská, z Hnutí svatosti pochází Armáda spásy, z raného pentekostalismu vyrostla Apoštolská církev, dědici fundamentalismu (konzervativního evangelikalismu) jsou Křesťanské sbory, adventisté a svědkové Jehovovi, charismatické hnutí reprezentuje Církev Křesťanská společenství, neocharismatické hnutí pak dalších sedm církví (první byla Voda života, dnes Církev Slovo života). Neocharismatickou orientaci získala po vnitřním převratu v roce 1999 také Jednota bratrská. Kromě těchto denominací existují i u nás desítky samostatných, někdy i volně provázaných evangelikálních sborů.

Realitu nábožensky pluralitní společnosti a nutnost přizpůsobit se jí postupně pochopily i ne-evangelikální církve. Začaly se v nich buď prosazovat prvky evangelikalismu, anebo se přizpůsobily potřebám pluralitní společnosti podobně jako kdysi evangelikálové, ale bez přímého ovlivnění jimi. Ať tak či onak, evangelikální části, evangelikální sbory, evangelikální duchovní nebo jednotliví věřící se dnes vyskytují snad ve všech křesťanských církvích. U nás například v rámci Slezské církve evangelické a. v. působí už od začátku 20. století evangelikální Křesťanské společenství, v rámci katolické církve je už několik desetiletí aktivní Katolická charismatická obnova a v katolických mariánských hnutích zase najdeme pojetí konce světa, inspirované fundamentalistickým evangelikalismem. V Českobratrské církvi evangelické jsou celé sbory s evangelikální orientací a někteří faráři se k ovlivnění evangelikalismem výslovně hlásí (nazývají ho obvykle „pietismus“). Jednotliví křesťané s evangelikálním typem zbožnosti žijí i v Pravoslavné církvi nebo Církvi československé husitské.

Vlajkovou lodí českého evangelikalismu je Církev bratrská. Drží se jeho evropského pojetí a také díky dlouholeté orientaci na Grahama, Stotta nebo evangelikalismus v německé jazykové oblasti se jí daří vyvažovat důrazy charismatiků a konzervativních evangelikálů a bránit se jejich občasným snahám vnutit své způsoby i ostatním. Stoupenci různých vln dávají současné Církvi bratrské charakteristickou pestrost. Jenom neocharismatické evangelikály ve sborech Církve bratrské obvykle nenajdeme, a to kvůli jejich speciálnímu („ne-denominačnímu“) pojetí církve a kvůli teologii prosperity, která se ostatním zdá na hraně nebo za hranou křesťanského pravověří.

Na závěr osobní vyznání

Evangelikální pestrost Církve bratrské považuji za velmi potřebnou a inspirativní a jsem za ni velice vděčný. Ostatně: chápu ji jako pokračování toho, s čím se evangelikálové zrodili a co je udrželo při tak úspěšném životě: totiž jako pokračování schopnosti přizpůsobit se změněné společenské situaci. Tentokrát už nejde o modernitu, ale o postmodernitu, do níž jsme – ať už si to připouštíme, nebo nikoli – ponořeni až po uši.

Téma 2019-8: Jediný Bůh - Pestrý svět evangelikálních křesťanů
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • ČISTOTA - Nezbytnost v církvi špinavců

    2023–3

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • JAK CHUTNÁ MOC V CÍRKVI

    2022–10

Inzerce

Straw Lumen je freeware česká alternative pro OpenSong s několika dalšími funkcemi.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.