• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • VNITŘNÍ KRÁSA - Jak vypadám? Budu se líbit?

    2021–2

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Nikdo není dokonalý…

Od Bronislav Matulík 10. 12. 2019 Komentáře

Rozhovor s Davidem Beňou

Jistý muž oslovil Ježíše: „Mistře dobrý.“ Ježíš ho však usměrnil: „Jediný je dobrý, totiž Bůh.“ Jak se vyrovnáváš s tím, že Bible není plná bezchybných příkladů a vzorů všech morálních ctností?

Pro mě tento fakt představuje naopak jednu z mnoha „ctností“ Bible, smím-li to tak říct. Bible není duchovní „harlekýnka“, ani duchovní „modrý život“. Spíše do nemilosrdného světla staví naši nejednoznačnost, zašmodrchanost, pokřivenost. Až se člověk někdy ptá, a to mi bývá nepříjemné: Je to se světem skutečně tak nahnuté? Jsem opravdu až tak náchylný ke zlu? Podle Bible spočívá lidská dobrota očividně spíše v kajícnosti, v důvěře v milosrdného Boha, a ne nutně v morální bezchybnosti.

Budeme-li konkrétní, začneme hned u otce víry a přítele Božího, u Abrahama. Odešel z cesty, kam ho Bůh poslal, sestoupil do Egypta, tam nestatečně zabředl do lži a strachu o vlastní krk. Z vlastní ženy udělal lidský štít a nebylo to naposled. Máš spíš tendenci ho omlouvat, pochopit, nebo kritizovat?

Pozoruji u sebe všechny tendence. Omlouvám ho: člověk nechce sám sobě vykopat jámu příliš vysokých standardů. Umím jeho slabost pochopit: situace byla nebezpečná. A kritizuji ho: tohle přece milující manžel a slušný člověk, natož člověk Boží nedělá. Je zajímavé, že Bible sama Abrama nesoudí, ale ani neomlouvá. Soudí a následně omilostňuje faraóna – ten se, byť nevědomky, prohřešil proti Božímu muži a musí pykat; přesně jak to Hospodin Abrahamovi slíbil na začátku cesty. (Gen 12,3) Jako by Abraham požíval bezpodmínečné Boží milosti! Když později Abraham provede Sáře – a společně se Sárou – totéž na dvoře gerarského krále, zapřáhne Bůh praotce do svého díla: Abraham se má modlit, aby Hospodin jeho nepřítele uzdravil. Abraham požívá milosti, ale není z obliga. Věřící má svá privilegia, ale i své úkoly – při vší lidské slabosti.

Samson je snad nejrozporuplnější ze všech izraelských služebníků, kterého si kdy Bůh vyvolil. Ambivalentní postava, slabý silák, závěr jeho života vše umocnil, a přece…

A přece ho epištola Židům jmenuje po boku „hrdinů víry“, jak čteme v 11 kapitole. Samson tu patří k těm, kdo „vírou dobývali království, uskutečňovali Boží spravedlnost, dosáhli toho, co jim bylo zaslíbeno, zavírali tlamy lvům, krotili plameny ohně, unikali ostří meče, v slabosti nabývali síly, vedli si hrdinsky v boji, zaháněli na útěk vojska cizinců“. Ani další jmenovaní – Gedeón, Bárak, Jefte – ovšem nepatří mezi jednoznačné morální vzory. Snad že byla jiná doba? Starozákonní, jak se někdy říká? Snad že Hospodin pečuje o Izrael i pomocí takových pochybných služebníků a umí využít i jejich selhání? Anebo tady – a nejen tady – Bible ukazuje, jak krátkozraké jsou naše pokusy pochopit, analyzovat, pošoupnout Boží dílo, neboť víme velmi málo o tom, jak se Boží plány a lidské cesty či dějiny rýmují? A zbývá nám zas jen ta víra v evangelium, poslušná důvěra, byť poslušná bohužel namátkově.

Další těžký kalibr je král podle srdce Hospodinova – David. Už nikdy nebylo nic jako před tím, než sprostě ukradl Uriášovi ženu a pak se postaral o jeho bezživotí. V čem si ho po jeho pádu vážíš?

David, jeho charakter a příběh, je skutečně těžký kalibr! Zřejmě i proto, že „můj příběh je v Bibli nejlepší“, jak se sám David chlubí v drsně satirickém románu „Bůh ví“ od Jana Hellera. O málokteré biblické postavě toho víme tolik. Člověk má pocit, že s Davidem to jde z kopce až po aféře s Bat-šebou. Vykladači si ale všímají problematických rysů už na samém počátku jeho kariéry: Očividně měl tah na politickou branku, takže „se obětoval“ v manželství se zamilovanou, ale nemilovanou Míkal. (1S 17,26; 18,26) Na útěku před Saulem obelhal kněze Achímeleka a vědomě ohrozil celé kněžské město Nób. (1S 21,1-6; 22,22) A tak můžeme pokračovat. Podobně nehezky zašmodrchaný je i závěr Davidovy kariéry, a vůbec života. (2S 24; 1Kr 1) Čeho si u Davida vážím? V čem je pro mě vzorem? V odvaze vytrvat ve svěřeném poslání; ve schopnosti uznat hřích; v ochotě dát si říct; v otevřenosti vůči přátelům i vůči Bohu; ve věrnosti Božímu slovu, v lásce k Bohu. Nade vším ale vyniká opravdu zvláštní Boží věrnost!

A pak tu máme Šalamouna, kterému v určité situaci nepomohla ani jeho moudrost od Hospodina. Anuluje fatální selhání člověka to dobré, co předtím vykonal? A je správné vyvažovat klady a zápory lidí?

V biblickém vyprávění se nic neanuluje ani nevyvažuje. Neproběhly žádné cenzurní zásahy: dodnes čteme o Šalamounově moudrosti a také o jeho hlouposti. Bible ví o obojím. Stojí to nesmířeně vedle sebe, ba vzájemně se to prolíná. U jednoho rabínského vykladače jsem kdysi četl postřeh, že knihy Královské vypráví o stavbě Šalamounova chrámu pomocí pojmů, které nápadně připomínají slova knihy Exodus věnovaná faraónově krutovládě. Uprostřed života jsme ve smrti, říkal Augustin. A apoštol: dobro a zlo se mi míchají přímo pod rukama. (Ř 7)

Z hrdinů víry nemůžeme pominout apoštola Petra. Myslíš, že jeho pokrytectví, za něž ho veřejně kritizoval Pavel, bylo spíše náhlým podlehnutím strachu z bratra Páně Jakuba, nebo to spíše ukazuje na nějaký defekt jeho charakteru či povahovou slabost?

Anebo šlo skutečně o spornou věc – teologicky, sociálně, politicky. Kdo s kým stoluje, či nestoluje, vedle koho si kdo sedne, to dodnes není vedlejší otázka. A zastávali-li nějaký názor vedoucí z „Ježíšovy dynastie“, pak si asi jen málokdo troufnul odporovat. Kolem celé té galatské události existuje široká odborná debata, leccos není jednoduše zřejmé. Zajímavě o věci bádají někteří současní židovští (!) novozákonníci. Pavlovo evangelium se každopádně muselo teprve prosazovat, otázky a potíže se vynořovaly a řešily za pochodu. Navíc Petr podle Pavlova líčení změnil názor překvapivě, náhle – a to je vždy podezřelé, nejapné…

Nějak se nám vytratily z hledáčku ženy, tak alespoň bych zmínil dvě skvělé služebnice, Eudii a Syntyché, o jejichž zápisu v knize života Pavel nepochyboval. Ani o tom, že vedly dobrý zápas o evangelium. Ale rozhádaly se a neuměly si pomoct. Jak na tebe působí konflikty v církvi, když lidem jde o dobrou věc, ale ne a ne najít společnou řeč?

Konflikty těžko snáším. Musím přiznat, že v nich příliš neumím chodit, že se jim snažím vyhýbat. A právě tím je občas přiživím. Velmi obtížné se také rozeznává, které konflikty jsou zásadní a je nutno je vybojovat, byť by si člověk nebyl vždy jist svou nevinou, a které konflikty jsou trapně zbytečné a leda škodí jménu církve a věci evangelia.

Někdy nás, defektní křesťany uspokojuje vytahovat na druhé jejich špínu, a chlácholit si tím svědomí. To ale není smysl našeho rozhovoru. Chceme se s Biblí v ruce dopídit toho, jak dál žít s vlastní slabostí a selháními. Co bys obecně doporučil, jde-li to vůbec?

Nenajdu teď narychlo přesnou citaci, ale rád vzpomínám na slova Otce Zosimy z Dostojevského románu Bratři Karamazovi, který při jakési příležitosti říká: „Svého hříchu se nelekejte.“ Z hříchu je potřeba se kát, vyznat ho, leckdy se nad ním i zděsit, opustit (opouštět) ho. Ale lekat se ho, vláčet se s ním, mučit se výčitkami a sebezpytem, to všecko náleží spíše do výbavy samospravedlivého perfekcionisty. V Bibli, a právě mezi zmiňovanými muži a ženami, nikdo takový nebyl. Byli to lidé problematičtí, nejednoznační, konfliktní, a přece právě i v tom všem Boží. Skutečně, více než morálním návodem je Bible dobrou zprávou pro hříšníky. Vítězíme vírou, ne nutně pokrokem.

Téma 2019-10: Světlo v trhlině - Bůh není vyveden z míry, když selháváme Světlo v trhlině
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • VNITŘNÍ KRÁSA - Jak vypadám? Budu se líbit?

    2021–2

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.