• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Studujte ETS - VOŠ denní formou nebo dálkově (soboty)! Přihlášku a termíny přijímaček najdete na webu školy ZDE.

Letní biblická škola pro mladé OpenIt! Je ti 16+? Pojď se spolu s inspirativními učiteli ETS podívat hlouběji do Bible! Vztahy, vzdělání, zábava. Více info ZDE.

Studujte roční kurzy Zahraniční misie a Hudba v církvi nebo třeba NZ řečtinu on-line! Začínáme v září a únoru, víkendová soustředění jsou i během roku. Vše najdete na stránce kurzy ZDE.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Hlas zanikající v moři

Od Martin Srb 15. 3. 2020 Komentáře

Lodní šrouby jsou slyšet všude

Zapsané Boží slovo nás na mnoha místech vybízí k aktivitě. Jakubova epištola výslovně uvádí, že se živá víra projevuje skutky. (Jk 2,14–26) Zároveň se ale v téže epištole dočteme, že k mluvení bychom měli být pomalí, zdrženliví. (Jk 1,19) Znamená to, že aktivita by měla být pod kontrolou moudrosti. Slovo nás varuje, že přílišné horlení „plnou parou“ nadělá víc škody než užitku. Měli bychom si to připomínat, kdykoli využíváme dary z přírodních zdrojů víc, než by bylo zdrávo.

Do životních podmínek po celé planetě Zemi významně „promlouvá“ lodní doprava. Motory velkých zaoceánských nákladních lodí spotřebují nesmírné množství paliva a zbude po nich tolik zplodin, že by se mohly rovnat všem výfukům a komínům na území Německa. Přitom by ale spotřeba paliva i zplodiny mohly poklesnout až o desítky procent, kdyby lodě nepluly plnou rychlostí. Podle propočtů by postačilo, kdyby zpomalily jen o deset až dvacet procent své původní rychlosti. Je třeba počítat i s tím, že při příliš nízkých otáčkách by se motor „dusil“ a jedovatých zplodin by neubylo. Jen pro představu nás suchozemců: zaoceánští obři neplují nijak závratnými rychlostmi, nejrychlejší kontejnerové lodě dosahují rychlosti něco přes dvacet uzlů, což v suchozemských mírách odpovídá zhruba čtyřiceti až padesáti kilometrům za hodinu. Ostatní nákladní lodě a tankery jsou ještě pomalejší.

Zatímco zplodiny v ovzduší a spotřebované palivo si umíme představit, další část problému s lodní dopravou se skrývá pod hladinou a sahá až ke dnu. Je to hluk lodního šroubu, který se stal všudypřítomným. Jeho hlasitost je opět závislá na rychlosti, protože vzniká vzdouváním a praskáním miniaturních vzduchových bublinek na lopatkách šroubu. Ve vodě se zvuk šíří jinak než ve vzduchu – pomaleji, zato vytrvaleji a na větší vzdálenosti. Lodní provoz je zřetelně slyšitelný i na nejhlubším místě v Mariánském příkopu. Hučení či šumění lodních šroubů navíc funguje jako výrazná rušička komunikace mořských živočichů, protože má podobnou frekvenci čili výšku tónu. Nejde jen o hvízdání delfínů a velryb, které někdy do lodí zmateně narážejí, ale i o signály hlubokomořských ryb, které se dorozumívají cvakáním zubů nebo „cvrčením“ speciálních membrán. Navzdory rozšířené představě tak ryby nejsou úplně němé. V temných vodách několik kilometrů pod hladinou jim zrak neposlouží a jsou tedy závislé na jiných druzích komunikace.

V trochu jiném slova smyslu hrozí nám lidem něco podobného jako těmto rybám. Vždyť zvýšený provoz nákladních lodí je průvodním jevem konzumního stylu života, nakupování a hromadění majetku. Když jej na sebe necháme plnou parou připlouvat, snadno ztratíme ve světě orientaci a přehlušíme Boží hlas, který nás volá ke zcela jiným hodnotám.

Kontejnerové lodě jako Emma Maersk patří k nejdelším lodím na světě - foto Gerd Fahrenhorst

Věda 2020-1: Kazatel je jenom člověk
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Vzdělání dává dětem sílu překonat chudobu a naději do budoucna. Staňte se dárcem vzdělání a budoucnosti chudým dětem ve světě.

Díky Vaší podpoře v programu dálkové adopce může konkrétní dítě zdarma chodit do školy a získat tak zázemí a naději na lepší uplatnění v životě.

Více na https://mezinarodni-potreby.cz/adopce/#vyber-k-adopci

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.