Mohla jsem sledovat i konce statečných životů našich prarodičů a jejich víru, kterou zachovali a pro nás vybojovali.
Měli jsme s bratrem jednoho dědečka kazatele – Josefa Štiftera a druhého dědečka – Pavla Černého, sociálního pracovníka a laického kazatele. Můj bratr je kazatel a já jsem sociální a terapeutický pracovník. Zásadní vliv na nás měly jejich životní postoje v těžkých dobách, kterými procházeli. Oba byli v první světové válce raněni, dědeček Pavel se vrátil bez pravé ruky a přišel ve válce i o bratra. Dědečkovi Josefovi zemřela první žena a zanechala mu malé děťátko.
Dědeček Josef budoval sbor v Letovicích, v Olomouci, Kladně a v Praze na Vinohradech. Dědeček Pavel budoval systém sociální práce na Podkarpatské Rusi – ústavy pro děti tělesně či smyslově postižené a také dětský domov naší církve ve Svaljavě, kde bývalo shromáždění. Druhou válku prožily obě rodiny v mnohé úzkosti. Na jejím konci, 14. února 1945, byla rodina Štifterova postižena bombardováním. Babička, strýc Jan Blahoslav a naše maminka Noemi byli velmi vážně zraněni. Dědeček Černý se běžel podívat, co se jim stalo, a našel dědečka Štiftera, jak chodí před pobořenou modlitebnou a říká: „Pán Bůh omyly nečiní, Pán Bůh omyly nečiní!“
Dědeček Černý pracoval po nuceném návratu z Podkarpatské Rusi od roku 1939 v Praze na pracovním úřadě. Snažil se pomoci mnoha lidem, aby nemuseli být totálně nasazeni do Německa. Protože vyrůstal od mládí v Hamburku, kam byl poslán jako polosirotek na vyučení, uměl výborně německy a byl tedy schopen Němcům energicky oponovat. To bylo ale velmi riskantní. Koncem války, kdykoliv zabrzdilo před domem auto, čekal gestapo.
Po válce se rozhodli odejít do Vysokého Mýta, kam za nimi po svatbě přišli i naši rodiče. Dědeček jako sociální demokrat po nuceném sloučení strany s komunisty dostal v roce 1948 komunistickou legitimaci. Protože ji hned šel vrátit, byl v 56 letech předčasně penzionován. Pro nás jeho vnoučata a pro práci evangelia v litomyšlském sboru, který měl tenkrát 13 kazatelských stanic, to bylo požehnání. Dědeček měl čas a uměl s ním dobře nakládat.
Naše babičky byly také ženy víry. Věrně svým mužům vytvářely domov, podporovaly jejich službu a podle svých darů pomáhaly a sloužily. Nikdy jsem si nevšimla, že by se hroutily nebo si stěžovaly. Obě šily a oblékaly mnohé, jako ženy z Přísloví 31. Pravidelně si četly Písmo a modlily se.
Mohla jsem sledovat i konce statečných životů našich prarodičů a jejich víru, kterou zachovali a pro nás vybojovali.
Když jsme s manželem žili a pracovali 18 let v Domě pokojného stáří ve Vysokém Mýtě, zažili jsme vyslyšení modliteb předků o růst sboru a modlitebnu pro něj. Mohli jsme zblízka sledovat i životy dalších statečných seniorů. Děje se to i nyní v Brně. Pro mne byl a je krásný sbor tam, kde je dost seniorů. Měli jsme je i v Bratislavě, Budějovicích i v Praze 3. Učili nás ve víře stárnout. Neměli lehké životy, ale měli pevnou víru. Studenti, stážisti i lidé, se kterými jsem byla v bližším kontaktu, mi potvrdili, že to byla často babička nebo dědeček, kteří pro ně byli velmi důležití na cestě života i víry. Jsem už také babička a je to úžasný dar, mohu prosit o víru našich i sborových dětí.