• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Soudobou hudbu je třeba reflektovat

Od Martin Běle 7. 11. 2020 Komentáře

Jsi kazatel, který zároveň aktivně hraje při bohoslužbách v kapele na elektrickou kytaru. V mnoha sborech se ale stále používá i kancionál. Dovede církev ocenit jeho kvality? Je ještě čas používat varhany a klasický pěvecký sbor, nebo už je tato forma hudby v církvi za zenitem

V některých sborech kancionál ocení asi více než v jiných. Nám kancionály uplavaly při povodních v roce 2002 a nové jsme už nepořizovali. Sbor Elim tvoří z velké části lidé, kteří nevyrostli v církvi. Kancionálu proto buďto nestačili přivyknout, nebo z něj dokonce ani nikdy nezpívali. To je asi důvod, proč třeba o ty probuzenecké písně obvykle moc zájmu neprojevují. Jsou pro ně zkrátka stejně atraktivní jako sledování černobílého filmu pro pamětníky. Není tam ta nostalgie a patos, které mohou vnímat lidé vyrostlí v církvi.

Osobně mám písně z kancionálu rád. Pokud mohu soudit, mnoho z nich má bezesporu vysokou hudební i obsahovou a duchovní kvalitu. Tyto písně nás také propojují s generacemi křesťanů, kteří byli před námi. Je zde ale i druhá stránka věci. Pokud sbor chce svou bohoslužbou oslovovat lidi mimo církev, měl by uvážit, zda je vůbec vhodné písně z kancionálu do bohoslužeb zařazovat. Napovědět by mohla skutečnost, zda má muzikanty, kteří tyto písně dokážou interpretovat způsobem přijatelným i pro lidi, kteří nepocházejí z církve. Samozřejmě tím nenabádám k nějakému kýčovitému podbízení se mainstreamovému vkusu. Nemusíme se nutně kultuře přizpůsobovat – zejména ne té, která je diktovaná showbyznysem. Ale nežijeme ve vzduchoprázdnu, je třeba soudobou kulturu zohledňovat, reflektovat, a pokud možno ji i ovlivňovat a spoluvytvářet.

Varhany do kostelů historicky patří. Varhanní doprovod bych ale zařazoval především tam, kde jsou na sborech varhany. V tělocvičně, kde se náš sbor schází, zvuk píšťalových varhan generovaný digitálním Rolandem vyznívá poněkud bizarně. Zvuky hammondek, elektrického nebo akustického piana, mi přijdou pro doprovody vhodnější, i když je to také digitální napodobenina.

Martin Běle - CB Elim Písek

Uvěřil jsem jako mladík. Tehdy jsme s kamarády hráli na kytary a snili o tom, že budeme čeští Pink Floyd. To se zcela zjevně nezdařilo, a tak jsme se museli živit jako slušní lidé. Nejprve jsem pracoval jako elektrikář, později jako knihkupec. V posledních více než dvaceti letech jsem kazatelem sboru Elim Písek. S manželkou Ellen máme rádi divadlo, výtvarné umění, street art a hudbu všeho druhu. Myslím, že hudba a umění dokážou vyjádřit emoci lépe než pouhá slova. Proto tak rád hraju chvály.

Co se týče pěveckých sborů. Myslím, že dosáhly svého vrcholu někdy za první republiky. Tehdy jich působilo i na malých městech mnoho. Provozovaly se v různých sdruženích, spolcích, svůj sbor mívali učitelé a samozřejmě i církve. Ta doba je pryč, a dá se proto říct, že pěvecké sbory jsou za zenitem. Pokud se ale dělají dobře, mohou být úspěšné i dnes. Navíc mohou mít i překvapivě velký evangelizační a učednický potenciál. Když v Písku před časem zpíval sbor Effatha, lidé byli nadšení, a to i ti, kteří do církve běžně nechodí. V Ostravě existuje velmi úspěšný projekt pěveckého sboru Ostrava zpívá gospel. Pěvecké sbory v rámci programu Fusion se zdají být skvělou kontaktní a učednickou službou v rámci nejmladší generace.

Na druhou stranu, když jsem v osmdesátých letech uvěřil a začal chodit do sboru CB, pokoušel se náš kazatel o založení mužského pěveckého sboru. Nám rockerům „ze světa“ to přišlo dost legrační. Také jsme si z toho legraci dělali. S některými jsme mu sborovým zpěvem zazpívali známou lidovou píseň s pozměněnými slovy: „Nešťastný farářův sboreček, nešťastný farářův sbor. Když jsem šel okolo, v uších mi zvonilo, když zpíval farářův sbor.“ Obávám se, že dnešní mladá generace bude ke staromilectví ještě mnohem nemilosrdnější, než jsme byli my. Takže důležitý je záměr a kvalita.

Téma 2020-9: Worship - moderní trendy uctívání Boha Chvály Worship
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.