Švédská klimatická aktivistka Greta Thunberg už delší čas vzbuzuje pozornost veřejnosti. Čím tě oslovuje? Bereš její názory vážně? Co pro ekologii děláš ty?
Všichni, kteří ho slyšeli, divili se rozumnosti jeho odpovědí. Když ho rodiče spatřili, užasli a jeho matka mu řekla: „Synu, co jsi nám to udělal? Hle, tvůj otec a já jsme tě s úzkostí hledali.“ On jim řekl: „Jak to, že jste mě hledali? Což jste nevěděli, že musím být tam, kde jde o věc mého Otce?“ Ale oni jeho slovu neporozuměli. (Lk 2,47–50)
Až do svých osmnácti žil život bez Boha, jako jediné dítě svých rodičů. Pak si ho Bůh našel a povolal do služby. Dnes vede Vojtěch Furák jako budoucí kazatel děti a mladé lidi ke Kristu.
Dospívání je také obdobím emoční lability. Proto dospívající potřebují co nejdříve získat jistotu, že Bůh je pevnou skalou, k níž se lze upnout v jakékoliv emoční i jiné bouři.
Osmnáct. Podle úřadů už je dospělá. Ester to připadalo divné. Kromě toho, že už dva dny chodí s klukem, se nezměnilo vůbec nic. Jana, jediná starší sestra, je na škole, takže Ester je přes týden doma nejstarší ze zbylých pěti dětí. Děti, statek, vaření, zaměstnání. Jako by dospělá byla už dávno.
Každá změna životní role s sebou nese očekávání, někdy těšení se, ale také zátěž, a to i když je to změna dobrým směrem. Období změny je vlastně obdobím krize. Krize má v sobě obsaženo nebezpečí, ale také naději, že pokud krizí projdeme a ohlédneme se, budeme po čase schopni být za ni vděčni.
Článek výborně shrnuje dvě krajní pozice přístupu k Písmu. Zároveň si ale čtenář na konci může říct něco ve smyslu: A co já s tím, já musím řešit praktičtější věci. Jenže opak je pravdou. Oba dva směry mají hluboké dopady na životy jak jednotlivců, tak sborů. Proč? Protože oba dva extrémy nesprávně pracují s Písmem. Je-li Písmo základ našeho života a víry, pak špatné základy pokrucují i naše životy.
Kdykoli se mám vyjádřit k některé ožehavé teologické či biblické otázce, mám často pocit, že mě tazatelé nevědomky nutí vybrat si mezi dvěma škatulkami. Buď jsi liberál, nebo fundamentalista. V tu chvíli mám chuť říci, že nejsem ani jedno, ale ani mix obojího. Liberálům nesedí, že lpím na Písmu, fundamentalisty provokuje, že si nad Písmem kladu otázky. Můj postoj je ovšem výsledkem dlouhého vývoje.