• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Vzdělání dává dětem sílu překonat chudobu a naději do budoucna. Staňte se dárcem vzdělání a budoucnosti chudým dětem ve světě.

Díky Vaší podpoře v programu dálkové adopce může konkrétní dítě zdarma chodit do školy a získat tak zázemí a naději na lepší uplatnění v životě.

Více na https://mezinarodni-potreby.cz/adopce/#vyber-k-adopci

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Oslava Vítěze

Od Roman Toušek 17. 7. 2019 Komentáře

Jakou atmosféru očekáváme od večeře Páně? Co kdybychom při ní slavili Ježíšovo vítězství, jako když národ slavil zlato z Nagana?

Moc rád bych někdy takovou večeři Páně zažil. Ale narážím na pocit, že by to bylo cosi nepatřičného. Vždyť přece večeře Páně připomíná Ježíšovu smrt! Jak bychom se u toho mohli radovat? Přesto se mi vkrádá myšlenka, jestli jsme si všimli, že už nejsme na pohřbu a že neopečováváme pomník padlého hrdiny.

Co na to Písmo? „Když jedli, vzal Ježíš chléb, vzdal díky, lámal a dával učedníkům se slovy: Vezměte, jezte, toto je mé tělo.“ (Mt 26,26) O děkování čteme i u nasycení zástupů, kde Ježíš výslovně mluví o chlebu jako o svém těle. (J 6) A pak to čteme o Pavlovi, který vzdává díky a jí před zraky pohanů mrtvých strachy při troskotání jejich lodi. (Sk 27,35) Ono dobrořečení (eucharistie) je přeznačením běžné židovské modlitby před jídlem. Ne, není to běžné jídlo a neděkujeme za pouhý chléb. Je to večeře s Mesiášem, který v jednu chvíli umírá za každého z nás a v druhé chvíli mezi nás přichází jako vzkříšený a oslavený vítěz nad mocí hříchu a smrti. Je to víc než Nagano, kde jsme se nebáli projevit radost z vítězství našich hokejistů. Oslavujeme vítězství našeho Spasitele nad veškerou mocí, která nás oddělovala od Boha.

První církev to slavila: „Po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem. Chválili Boha a byli všemu lidu milí.“ (Sk 2,46) I v pozdější době, ze které se nám dochoval text Didaché – učení apoštolů, je ze slavení večeře Páně cítit spíš radost: „Ohledně díkůvzdání takto budete děkovat. Nejprve o kalichu: Děkujeme Ti, Otče náš, za svatou révu, se kterou jsi nás seznámil skrze Ježíše svého služebníka. Pak o nalámaném chlebu: Děkujeme Ti, Otče náš, za život a poznání, s nímž jsi nás seznámil skrze Ježíše svého služebníka. Po nasycení takto vzdáte díky: Děkujeme Ti, svatý Otče, za Tvé svaté jméno, které jsi usadil v našich srdcích, a za poznání, víru a nesmrtelnost, s níž jsi nás seznámil skrze Krista svého služebníka.“

Ale pak se to nějak pokazilo. Středověk znamenal likvidaci radosti i svobody, uzamčení večeře Páně do tvrdých pravidel a kompetence kléru. Naštěstí přišla reformace a řada dalších duchovních probuzení, která znamenala návrat radosti a svobody. Zvláštní ale je, že pietismus (duchovní hnutí, ze kterého vychází Církev bratrská) měl opět tendenci svázat večeři Páně spíš se zvýrazněním Kristova utrpení, tedy spíš s prožitkem sebezkoušení a pokání, než s radostí ze vzkříšení a odpuštění. Náš problém je a vždy asi bude v tom, že se neustále potácíme mezi důrazem na Kristovo utrpení a na jeho vzkříšení. Jako kdybychom si nemohli vybrat a ze strachu, aby se naše víra nestala příliš lacinou nebo naopak útrpnou, torpédujeme vždy ten opačný důraz. Raduješ se z odpuštění? Chyba, Ježíš přece trpěl, tak čiň pokání. Trápíš se nad svým hříchem? Chyba, Ježíš přece slavně z hrobu vstal, tak se koukej radovat. Ve skutečnosti je nezbytné nechat Ježíšovu bolestnou smrt, jásavé vzkříšení, i to podivné ticho hrobu mezi tím, ať k nám hovoří v plnosti, abychom toto vše také v plnosti prožili podle toho, co právě nyní zažíváme.

Přesto si dovolím navrhnout, abychom kříž i hrob brali jen jako první třetinu utkání, které se v druhé třetině překlopí v jasné Ježíšovo vítězství. A ve třetí třetině ho zcela nekompromisně stvrdí svědectví Ducha svatého, v jehož moci zvěstujeme sobě navzájem i lidem, kteří jsou jako v Pavlově příběhu mrtví strachy, že Ježíš přišel, „aby naše radost byla plná“. (J 16,24)

Svátosti 2019-5: Přechodové rituály - Od narození po smrt člověka provázejí události, které dávají životu smysl a řád Večeře Páně
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.