• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Boží království v moci

Od Pavel Černý 12. 4. 2019 Komentáře

Mk 9,1 Řekl jim také: „Amen, pravím vám, že někteří z těch, kteří tu stojí, neokusí smrti, dokud nespatří Boží království přicházející v moci.“

Tato slova Ježíš řekl před dvěma tisíci lety. Všichni, kdo tam stáli, tedy už zemřeli a Ježíš ve slávě a moci s Božím královstvím ještě nepřišel. Předchozí verš přitom jasně říká, jak takový příchod bude vypadat. Co tou větou tedy Ježíš myslel? Co znamená „Boží království přicházející v moci“?

Diskuze o tomto textu je rozsáhlá a vede napříč staletími. Pohledů je několik. První – současná generace nepomine, dokud Boží království nepřijde na svět. To nemůže být správné chápání, protože to se nenaplnilo. První generace učedníků zemřela a druhý příchod Kristův ještě nenastal. Všem viditelné království Boží ještě nepřišlo. Druhý výklad je spojen s textem, který je hned za tímto veršem – o hoře proměnění. Došlo k němu šest dnů poté, co Ježíš vyslovil tu úvodní větu. Ježíš vzal učedníky na horu a oni viděli Mojžíše, Eliáše a Ježíše s jeho velikou slávou, kdy se jeho tvář skvěla. Ale přišli dolů a zápas pokračoval. Ovšem na hoře proměnění s ním byli jen Petr, Jakub a Jan. Nikdo jiný. A v úvodním verši se předpokládá, že Ježíš mluvil k učedníkům i k zástupu. Tedy že mluvil k lidem obecně, že neměl na mysli jen tři učedníky, kteří v nějaké formě viděli slávu království Božího, než zemřeli. Takže ani tato cesta výkladu neodpovídá. Uvedený text pro první křesťany mnoho znamenal, brali ho vážně a museli mít nějaký výklad, který je uspokojoval.

Pochopili to ale také tak, že Ježíš přijde znovu ještě za jejich života. Pavel v 1Te 4,15 říká: „My živí, kteří se dočkáme příchodu Páně, zesnulé nepředejdeme.“

Ano, byli tam lidé, kteří čekali Kristův příchod ve slávě, viditelně – a zřejmě byli překvapeni, že to nenastává. Apoštol Pavel pak musel vyučovat, že druhý příchod Krista s Božím královstvím za první generace křesťanů není nevyhnutelně jediné vysvětlení těchto slov.

Co to tedy je – příchod Božího království v moci?

Někteří vykladači přímočaře směřují k tomu, že Ježíš tu má na mysli svoji cestu. V něm přece přišlo Boží království na zem. A přišlo nejprve ve slabosti – Betlém, narození v chudobě, pak jeho život. A potom paradox moci – Boží moc se projevila nejzřetelněji na kříži a v jeho vzkříšení. Když toto Ježíš říká svým následovníkům, církev není ještě ustavena. Ale ještě v té generaci, které toto řekl, byli svědky obrovského projevu Božího království v moci. Protože jak jinak je možné vysvětlit, že z malé skupinky ustrašených učedníků se během jediné generace Kristova církev rozrostla – byla v Jeruzalémě, v Judsku, v Samaří, dokonce v Římě a na císařově dvoře? To svědčí o tom, že přišlo Boží království v moci. Začalo tak nepatrně – kdo by toho buřiče ukřižovaného na kříži bral jako krále? A přesto se to stalo. Tisíce a tisíce lidí ho tak přijaly. Jako krále. A věděli, že to mocné, co se kolem nich děje, a vylití Ducha svatého, je moc Božího království, kde Ježíš je Králem.

Boží království je možné zakoušet kdekoli na zemi, kde se sejdou dva nebo tři v Ježíšově jménu, protože Ježíš je uprostřed nich. A dějí se zvláštní věci, projevuje se Boží moc. Jako by ten text naznačoval, že vrchol Boží moci se projeví v ukřižování, kdy on se obětuje za naše hříchy, ale také v tom, že Ježíš přemůže smrt. Co může být větším projevem moci než vítězství nad smrtí? A Ježíš jako prvotina stvoření prochází do nového života a otevírá ho dalším. A církev roste a šíří se po celém římském impériu. A obrovská Boží moc, která je v Kristu, zachvacuje další a další lidi.

Evangelia vznikla později než epištoly, a když je evangelisté sepisovali, muselo jim to už dávat smysl.

Takže se může jednat o moc, která nemusí být nepřehlédnutelná všem? Lukášovo evangelium sepsané někdy mezi 60. a 80. lety prvního století zdůrazňuje: „Vždyť království Boží je mezi vámi!“ (L 17,21)

Ano. Boží království tady skutečně je a lidé mohou vidět jeho slávu. V Římanům se píše, že evangelium Kristovo je moc Boží ke spasení každému, kdo věří. Je to moc. Co může být větší než jistota spasení a věčný život? Znovuzrození člověka, chvíle, kdy člověk činí pokání, to je Boží moc. K tomu nelze nijak přinutit. To je vždycky zázrak.

Když Jan Křtitel chodil a kázal, že se přiblížilo království Boží, myslel tím tedy to, že je blízko chvíle, kdy Boží syn zvítězí nad smrtí a kdy se pro všechny otevřou dveře do království Božího?

Ano. A je-li psáno, že „mnozí neokusí smrti“, znamená to, že mnozí uvěří. Tehdy se zdálo nereálné, že by v té malé utlačované zemi „mnozí“ mohli spatřit Boží království. Ale ještě v té generaci se evangelium prolomilo mezi pohany. To byl další projev Boží moci. Protože nejprve to byla židovská záležitost, všichni učedníci byli Židé. A najednou je evangelium mezi Řeky, Římany a dalšími národy. Už o letnicích, když lidé slyšeli evangelium ve své řeči a šířili ho dál, to byl velký projev Boží moci.

V Bibli je řeč o království Božím a království nebeském. To jsou dvě různé věci – jedno v nebi a jedno už přístupné lidem na zemi?

Ne, jedná se o jedno a totéž, rozdíl je v tom, že evangelisté, kteří psali především pro Židy (Matouš), zásadně píší „království nebeské“, protože Židé nevyslovovali Boží jméno. Zatímco Lukáš píše pro helénisty, takže klidně píše „království Boží“.

Co tedy Ježíš myslí v Mt 11,12, když říká, že království nebeské trpí násilím a násilníci po něm sahají?

Vždy tu byli lidé, kteří se snažili Boží království uchvátit násilným způsobem a zneužit ve svůj prospěch. Jiní si chtěli za peníze koupit Ducha svatého a užívat jeho moc. Takových věcí bylo hodně.

Shrneme-li to, máme tedy příchod Božího království v moci a druhý příchod Kristův v moci a slávě. Jsou to dvě různé věci. Ježíš nepřijde s Božím královstvím?

Přijde. To bude završení. Království Boží v moci tady už je a všichni věřící lidé věří, že Ježíš je tady s námi v Duchu svatém. Až přijde Ježíš se svými anděly a Boží království se slávou, bude to příchod viditelný všem po celém světě. I pro ty, kteří jsou proti němu.

Foto: Freelyphotos.com

Hovory nad Biblí 2019-2: Boží vůle - co po mně chceš, Bože?
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.