Rubrika

Téma

Selhání a rekonstrukce

Mýlit se je lidské. Tuto „poučku“ míváme racionálně zvládnutou a jejím prostřednictvím se mnohdy snažíme povzbudit jiné. Horší to ale bývá, když (si) máme přiznat naše vlastní chyby a omyly. Když je ohrožena naše vnitřní rovnováha, obraz, který máme sami o sobě a který o nás mají jiní. Tehdy se místo vzletných frází do popředí dostávají nejrůznější pocity a nevědomé zautomatizované vzorce našeho jednání. A mýlit se je najednou něco, s čím bychom nejraději neměli nic společného.

Druhá šance na život

Stalo se to necelý měsíc poté, co jsem začal chodit do sboru. Pozval mě tam tehdy Jára Vajsar, můj učitel. Měli jsme k sobě velmi blízko. Pomáhal mi najít životní hodnoty a mou identitu. Bylo mi necelých devatenáct a moc se mi tam nechtělo. Rodiče mě k víře nevedli, nevěřil jsem tomu a prakticky jsem byl ateista, ale díky mému dobrému vztahu s Járou jsem ho tam i přesto začal doprovázet.
Téma

I po letech vnímám, že to byl hřích

Ačkoliv se situace v posledních letech mění, stále mám pocit, že jeden z největších hříchů, které můžete v církvi udělat, je se rozvést. Když jsem se v roce 2012 rozváděl já, pocítil jsem to dost tvrdě. A i když jsem v Boha stále věřil, měl jsem pocit, že se mnou skočila nejen církev, ale i On, a že už nikdy nebudu moct sloužit.
Téma

Tolerance cizího utrpení je nakažlivá

Na konci ledna se v médiích objevila zpráva, že v Paříži zemřel 85letý švýcarský fotograf René Robert. Na jedné z procházek se mu zatočila hlava, upadl a sám z chodníku neměl sílu vstát. Po devíti hodinách mu zavolal záchranku nějaký bezdomovec, ale muž už byl natolik prochladlý, že nakonec zemřel. Světem obdivované velkoměsto. Lidé tam kolem něj chodili devět hodin, a nikdo mu nepomohl.
Téma

Modla jménem Tolerance

Jsme pod tlakem. Myslím zejména jako křesťané, kteří chtějí vychovat děti ve víře. Jsme členy čím dál menší sociální skupiny uvnitř naší společnosti. Máme jiné názory, jiný hodnotový žebříček, žijeme jiné náboženství než naše okolí. Vliv světa sílí také díky novým technologiím. Často přemýšlím, jestli nám křesťanům role outsiderů přísluší, ale je to realita, které se nelze vyhnout. Jak mám ale na ni svoje děti připravit?
Téma

Toleranční patent 1781

Když se císař Josef II. po smrti své matky Marie Terezie v roce 1780 plně ujal vlády, bylo v mnohém ohledu zřejmé, že země habsburské monarchie doslova volají po změnách v mnoha společenských oblastech. Bylo třeba pokračovat v dřívějším reformním kurzu a prohloubit jeho dopady do života celé společnosti. Při všech reformních krocích byl pak nový panovník motivován sledováním zájmu státu a centralizace monarchie. Sám sebe ostatně i při všem svém absolutisticko-centralizačním úsilí Josef II. vnímal jako prvního státního úředníka.
Téma

Misie versus falešná tolerance

Je jistě dobrým trendem, že mnozí křesťané se snaží o dialog s příslušníky jiných náboženství nebo těmi, kteří se považují za ateisty. Tento trend otupuje různá napětí, která často vznikají z nedostatku komunikace a z toho plynoucích předsudků. Tento fakt by nás ale neměl vést k rezignaci na evangelizaci a už vůbec bychom si neměli vnutit názor, že přesvědčovat někoho o křesťanské víře je výrazem netolerance. Pochopitelně je třeba to dělat slušně, inteligentně, citlivě. Zároveň rezignovat na misii v rámci jakési falešně definované tolerance znamená vzdát se jádra křesťanství.
Téma

TOLERANCE V BIBLI

Tolerance je dnes považována bezmála za povinnou ctnost: Každý má právo na vlastní cestu; a nikdo mu nesmí diktovat, co má pokládat za správné. O druhém člověku je záhodno mluvit korektně, empaticky, s ohledem na bolavá místa… Tolerance je dnes ale i nedostatkovým zbožím: Už se nad námi nevznáší hrozba pronásledování ze strany státu, prosazujícího jedinou pravdu, tu svou. Západní společnosti se zato rozštěpily do názorových táborů, které si stojí každý za svým – a proti všem. Kudy se vydat? Máme se cvičit v toleranci? Anebo je za ní lhostejnost a ztráta pravdy? Co říká Bible?
Téma

Skrytá dramata - Domácí násilí je hřích

Před časem mě šokoval statistický údaj ze Spojených států, který potvrzoval, že největším zdravotním problémem amerických žen je domácí násilí. Podle statistiky jsou tam čtyři miliony žen tlučeny svými manžely. To je číslo, které je prokázáno, a můžeme ještě uvažovat o případech, které nejsou zdokumentovány. Nepochybně je v církvi takové procento nižší, ale k domácímu násilí dochází leckde i mezi věřícími.
Téma

Zranitelná místa mužské duše

Domácí násilí je zpravidla ztotožňováno s násilím na ženách. Statistiky ukazují, že je to do značné míry oprávněné. Více než 80–90 % klientů specializovaných center, která se problematikou násilí zabývají, jsou právě ženy. Nevíme ale, jestli toto číslo skutečně přesně odráží poměr mezi muži a ženami. Obecně platí, že psychologické služby častěji vyhledají ženy. Mužům pravděpodobně více brání stud a pocit, že jsou slaboši, pokud nedokáží svůj problém vyřešit sami. O to více to může platit v případě domácího násilí, kdy je muž obětí. Strach, že ho okolí označí za „podpantofláka“, pokud přizná, že ho jeho partnerka tyranizuje, vede k tomu, že se spíše uzavírá do sebe a problém neřeší.
Téma

Dvojí vězení

Domácí násilí se vyskytuje napříč celou společností – jak v rodinách sociálně slabých, tak v rodinách dobře situovaných, u lidí se základním vzděláním, stejně jako mezi vysokoškoláky.
Téma

Domácí násilí v církvi - Jádrem jsou nefunkční vztahy

Domácí násilí spadá pod hlavičku zneužití moci. Moc pochází od Boha a musí být užívána podle jeho vůle v poddanosti jemu. Jinak se stává nebezpečným nástrojem. V našem padlém světě však každá moc může být zneužita, je-li užívána pro vlastní prospěch bez ohledu na Boží přikázání. Protože Bůh je zastáncem slabých, bude Bůh soudit jakékoli takové zneužití. Jakákoli svévolná nadvláda je v přímém protikladu k Ježíšovu příkladu. Cokoli méně, už ani nemluvě o fyzickém nebo psychickém násilí, je pošpiněním Ježíšova příkladu a zneužitím moci.

Je smutnou skutečností, že se domácí násilí nevyhýbá ani křesťanským rodinám. Je to něco, co každého Ježíšova následovníka musí plnit zármutkem.

Téma

Svoboda nepřijmout Krista

Na bývalé nejvyhlášenější diskotéce jižní Moravy se postupně během podvečera schází téměř 60 dětí a mladých lidí – klubáci, polovedoucí a vedoucí ELIMu. Právě začíná přespávačka v prostorách nově zrekonstruovaných kluboven v centru Letovic.
Téma