• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Hranice humoru v církvi

Od Redakce 13. 12. 2021 Komentáře

Jaká je hranice humoru a legrace v církvi? Za jakých okolností je třeba jít za hranu, a co dovede vtip říci lépe i než to nejlepší dogma? Uneseme si dělat legraci sami ze sebe a ze svého pojetí víry?

Pavel Hošek, teolog, religionista, pedagog a kazatel CB

Někde jsem četl, že humor je radostná reakce lidského vědomí na setkání s nenadálou, překvapivou a osvobodivou nepatřičností. Blažené pocity úlevy a uvolnění, které humor doprovázejí, prý souvisejí s prožitkem osvobození od tísnivých mezí řádu a od povinných pravidel společenských vztahů. To se mi zdá výstižné.

Zdá se, že neúprosný řád přírody a společenských konvencí lze přežít jen tehdy, když je občas nadlehčen osvobodivou parodií. Ne nadarmo se studentům radí: když se bojíš členů zkušební komise, představ si je v pyžamu. Řekl bych, že humor je radostné přitakání světu i s jeho nedokonalostí, nemotorností a neohrabaností. A také přitakání sobě samému i druhým lidem, i s jejich slabostmi a pošetilostmi. Jak říká můj moudrý tatínek, musíme se učit „s laskavými vějířky vrásek kolem očí shlížet na lidské hemžení“. A není lepší učitel, než laskavý humor. Není to nedostatek vážnosti a úcty. Je to radost, která tančí.

V lidském srdci je smysl pro humor v těsném sousedství milosrdenství, vděčnosti a pokory. Věřím spolu s církevními otci, že smysl pro humor je ovocem Ducha svatého. K duchovnímu zdraví patří ochota smát se vlastnímu cimrmanství, jak říká jeden moudrý farář. Ale existuje i zlý smích, děsivý chechot krutého čaroděje nebo výsměch doprovázející šikanu. To ale podle mě není humor. Je to prázdná skořápka, která zbyde, když se z humoru vytratí radost, milosrdenství a pokora. Škodolibost, zlomyslnost, jízlivost, podlé pošklebování, to všechno vypadá jako humor, ale humor to není. Humor je jen tam, kde je láska. A takový humor nepotřebuje žádné hranice.

Bronislav Matulík, kazatel a 1. místopředseda Rady CB

Vyprávěl jsme před léty Jaro Křivohlavému vtip, který kdysi vyšel v časopise Život víry. Bylo to asi tak: V pekle se potkali katolík, baptista a charismatik. Katolík byl zděšen, protože přece byl pokřtěn hned po narození, měl svatbu v kostele, chodil ke zpovědi, přijímal eucharistii a nakonec byla za něj v kostele sloužena zádušní mše, sem přece nepatří! Baptista se zase nestačil divit, protože byl samozřejmě pokřtěn ponořením jako dospělý na základě svého vyznání víry, pravidelně chodil v neděli do shromáždění, evangelizoval a teď je v pekle?! Zatímco charismatik klidně řekl: „Já beru vírou, že tady nejsem.“ Když se křesťanský psycholog dosmál, řekl: „Smysl pro humor a schopnost dělat si legraci sám ze sebe, je známkou duševního zdraví.“ To je dobrá odpověď na naši otázku.

Církev je jistě otevřená pro všechny lidi – i pro ty, kteří berou sami sebe i víru smrtelně vážně. Ale pokud jim nepomůže Duch svatý nebo humor na hraně či za hranou, pak bude jejich křesťanství bez radosti a bez úsměvu. Vlado Fajfr často říkával, že křesťan nemá mít tvář protaženou jako housle. Mimo jiné proto, že smích uvolňuje, kdežto zamračený člověk unavuje sebe i druhé, i když věří v Boha. Herec Jan Přeučil nás na kurzu rétoriky poučil, že když se smějeme, používáme v tváři 17 svalů, když se ale mračíme, používáme jich „jen“ 42.

A tak si na konec dopřejme ještě jeden vtip ze hry Maškaráda od Terry Pratchetta. Jedna z postav byla zavražděna a po smrti zjišťuje, že se převtěluje. Zoufale volá, že přece v reinkarnaci nikdy nevěřila, načež slyší od Smrtě: „Nevadí, že nevěříš v reinkarnaci, reinkarnace věří v tebe.“ Chcete-li, můžete si do vtipu klidně dosadit cokoliv, třeba evoluci nebo ordinaci žen, a otestovat své duševní zdraví. Třeba vám to pomůže odlehčit tíhu svých vážných břemen…

Karel Müller, farář ČCE a youtuber

Myslím, že humor je jedno z tajemství Božího působení v tomto světě. Křesťan nemá být zkroušený a trvale zaměřený na hříchy, pochmurné zpytování svědomí a hledání chyb na sobě nebo na druhých. Součástí křesťanova života je to, že si je vědom Boží milostí – a to ho má naplňovat radostí a láskou k druhým. Myslím, že humor je součástí života věřícího člověka, ale jeho hranice je velmi individuální – záleží na tom, v jakém společenství se člověk pohybuje a jak je kdo citlivý. Já osobně se také spoustě vtipů nezasměju. Zároveň vtipy tvořím – a někteří lidé se tomu zasmějí a jiné to uráží. Když je tvořím, snažím se, aby neútočily na slabší nebo znevýhodněné, a nedělám si legraci z Boha, ale z našich křesťanských představ o Bohu. Otázka pak je, jak moc vážně člověk bere svoje představy o Bohu. Rád bych věřil tomu, že Bůh má smysl pro humor, ale také jsem v napětí, co mi u posledního soudu řekne. Jestli to bude: „Tak to tedy ne, tos podělal,“ nebo „Použil jsi to dobře a ku prospěchu.“ To já opravdu nevím. A tak trochu sázím svoji víru na to, že Bůh má pro člověka pochopení.

Na hranu humoru je potřeba jít v momentě, kdy se lidé berou strašně vážně, kdy zmizí jejich pokora, kdy si myslí, že jsou něco víc, než druzí, kdy jsou v pozici moci. S mocí přichází vnímání vlastní důležitosti – proto jsou potřeba šašci, kteří panovníkům dávají zpětnou vazbu. Králi, který nemá šaška, něco chybí. Je zahleděn sám do sebe. Tu ironii potřebuje.

Legraci sami ze sebe uneseme a měli bychom ji unést. Protože důležitá součást věřícího člověka je umět se nad sebou zasmát. Jinak to vede k životnímu přístupu, kdy člověk hledá pravidla a pitvá, co je důstojné, a co nedůstojné, co Boha uráží, a co ne – ale my to nevíme. V důsledku jde nakonec o to, co uráží mě, můj cit a moji představu, a o Boha vůbec nejde. Já doufám, že se v Božím království budeme s Bohem smát a vyprávět si vtipy.

Diskuse 2021-10: LIDÉ A LŽI - v dějinách, ve vztazích, v médiích, v nás
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • DRUHÁ ŠANCE - Co s tím, když se život zamotá?

    2022–5

    Objednat Bránu

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • SKRYTÁ DRAMATA - Domácí násilí v církvi

    2022–2

Inzerce

Vzdělání dává dětem sílu překonat chudobu a naději do budoucna. Staňte se dárcem vzdělání a budoucnosti chudým dětem ve světě.

Díky Vaší podpoře v programu dálkové adopce může konkrétní dítě zdarma chodit do školy a získat tak zázemí a naději na lepší uplatnění v životě.

Více na https://mezinarodni-potreby.cz/adopce/#vyber-k-adopci

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Inspirace
  • Video
  • Povídky
  • Povídky
  • Misie
  • Okamžiky
  • Válečný deník
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.