• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Obnova Mariánského sloupu

Od Bronislav Matulík 7. 1. 2020 Komentáře

Jak po 101 letech hodnotíte stržení Mariánského sloupu davem vedeným Frantou Sauerem? A je pro vás snaha o jeho obnovu věcí principiálně duchovní, nebo spíše politickou, národnostní či kulturní?

David Novák (předseda RCB

Pochopitelně, že se mi nelíbí ničení památek. Zároveň se ale stržení mariánského sloupu odehrálo v rozjitřené atmosféře vzniku nové republiky, která se vymanila z nenáviděné monarchie spojené s habsburským rodem propojeným s katolicismem, který byl v našich zemích spojován jak s tvrdou protireformací, tak s kolaborací s Habsburky. Sloup na sobě navíc nesl symboly diskriminující protestanty. Za zmínku stojí, že v předvečer výročí bitvy na Bílé hoře, se až do zákazu Josefem II. u sloupu konávala procesí s díky za vítězství nad reformací. Nelze popřít, že Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v sobě, na rozdíl od jiných mariánských sloupů, nesl velmi silný ideologický, protireformační a pro mnohé i protinárodní odér. Katolicismus zde sklízel plody nešťastného spojení trůnu a oltáře.

Naproti tomu na Husově pomníku stojí „pravdy každému přejte“. Toto heslo v sobě Mariánský sloup rozhodně nenesl. Spíše naopak. Jedná se o historii, ale ukázalo se, že k nám minulost patří a že nás zraňuje. Když jsem četl některé spory okolo sloupu, všiml jsem si, že je někdy snaha protireformaci bagatelizovat. Jenže protireformace brutální byla a stála tisíce lidí život nebo vyhnanství. I díky těmto hrdinům víry naše církev existuje. Proto považuji za nevhodné oživovat symboly této temné doby, jakkoli vím, že obsahovala i věci dobré. Kdyby byl sloup vztyčen, žádný duchovní vliv nad Prahou mít nebude. Stane se „pouze“ urážkou části protestantů a bagatelizací doby náboženské nesvobody. Protože jsme se ale ve vztazích s katolíky velmi posunuli, byl by na místě sloupu vhodnější symbol smíření.

Daniel Fajfr (bývalý předseda RCB a ERC)

Podstatné je, z jakého pohledu k tématu obnovy Mariánského sloupu přistupujeme. Pokud se na to díváme z protestanské pozice a v historickém kontextu 17. století, pak je pochopitelné odmítnout jeho obnovu. Už se více nevracet k bolavému období počátku rekatolizace. Vztyčení sloupu chápu jako anachronismus, tedy umístění nějaké věci do jiné doby než do té, kam patří. Navíc takový počin neprospěje ekumenickým snahám.

Podívám-li se na záležitost z pohledu dnešního člověka, a tedy i běžného křesťana, kterého předmětná historie církve příliš netíží, půjde spíše o kulturní záležitost. Těm je celkem jedno, jestli tam bude či nebude. Takový občan neřeší pozadí vztyčení, stržení a znovu postavení sloupu, zda je replika věrnou kopií atp. Pro něj a pro davy turistů to bude jen další historické místo na Staroměstském náměstí.

Osobně mám za to, že daleko lépe by dnešní dobu vyjadřoval monument symbolizující smíření, jednotu, spolupráci, a to nejen z pohledu ekumenické vstřícnosti, ale také občanské společnosti. To však asi nebude v zájmu Prahy 1. Ale i kdyby byl jednou sloup vztyčen, neviděl bych to černě. Jen bych si nepřál, aby se stal cílem mariánských procesí v předvečer bitvy na Bílé hoře jako kdysi. Mým přáním by bylo, aby učitelé dějepisu vzali své žáky na Staroměstské náměstí a vyprávěli jim, co všechno se odehrálo na místech, jako jsou Týnský chrám, dvacet sedm křížků na dlažbě, kostel sv. Mikuláše či nedaleká Betlémská kaple, sousoší Husova pomníku, a nakonec třeba i Mariánský sloup. Tudy se ubíraly české, ale i světové dějiny.

Pavel Černý (bývalý předseda RCB a ERC)

Symboly žijí svým životem a mají velkou sílu. 101 let jsme žili bez Mariánského sloupu a většině lidí to nevadilo. Před dvaceti lety se objevila společnost pro obnovu sloupu. Společně se synodním seniorem Pavlem Smetanou jsme se se zástupci této společnosti setkali a požádali jsme je, aby na Staroměstské náměstí repliku kontroverzního sloupu nedávali. Tehdy s námi souhlasil i kardinál Miloslav Vlk. Sloup má v sobě velmi silný emocionální protireformační náboj. Připomíná porážku reformace v naší zemi a strašnou a krvavou rekatolizaci našeho národa pod taktovkou Habsburků. Sloup stál u místa, kde tekla krev mučedníků, včetně 27 popravených pánů. Obsahoval zobrazení protestantů jako heretiků, kteří jsou pod dohledem Spasitelovy matky Marie propichováni anděly. Nejsem přítelem boření památek a symbolů, ale jestli se to už v roce vzniku republiky stalo, pak to vyjadřovalo vzdor proti národnostnímu a náboženskému útlaku. Nová republika měla být místem náboženské a občanské svobody. Lidé, kteří dnes prosazují obnovu sloupu, jsou často těmi, kteří vidí svůj vzor v dobách klerikalismu a vlády jedné církve spojené se státem. Někteří zlehčují problematiku vyhánění lidí ze země, exekucí, mučení a indoktrinace. I někteří křesťané dnes pošilhávají po barokní pompě a rádi by otočili vývoj směrem dozadu. Jsem zásadně proti obnově sloupu, proti zneužití tak úžasné postavy, kterou blahoslaví všechna pokolení, a proti zasvěcování našeho národa té, která je vzorem prosté a hluboké víry, nikoli násilí a útlaku. Uvítám na náměstí jednoduchý památník smíření. Když jsme dokázali společně připomenout Husovo výročí, dokážeme to i příští rok při výročí Bílé hory. Sloup rozděluje, Kristus spojuje!

Fotografie mariánského sloupu z roku 1880 (Karel Dvořák) Foto: Praha v obrazech Vincence Morstadta, Orbis 1973

Diskuse 2019-11: Totalita v nás - manipulace je podstatou zla a základem totality
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.