• Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál

  • Hlavní stránka
  • Články
  • Archiv
  • iNform
    • Kalendář akcí CB
  • Audio
  • Pexeso
  • Předplatné
  • Kontakty

Kde se vzala esoterika

Od Zdeněk Vojtíšek 26. 11. 2020 Komentáře

To, čemu říkáme „esoterika“, je nový a lidový projev velmi staré tradice. Obvykle ji nazýváme západní esoterismus anebo – máme-li na mysli spíše její naukový základ než praktické projevy – hermetismus. Ačkoliv se jedná o tradici, která vedle křesťanství, judaismu a islámu nejvíce formovala naše západní myšlení a způsob života (a masivně je formuje hlavně v posledních 150 letech), mezi lidmi se o ní mnoho neví. Dokonce se o této tradici donedávna přednášelo jen na několika místech ve světě. (Praha byla ve vší skromnosti jedním z nich.) Zato v posledních deseti patnácti letech je to nesmírně populární oblast studia.

Kořeny západního esoterismu leží v antice, v náboženství gnóze, s nímž rané křesťanství muselo vybojovat největší zápas (a na některých knihách Nového zákona je to vidět). Poražená gnóze a spolu s ní i celý ohromný objem představ a praktik helenismu ale nezanikl, nýbrž vešel do skrytosti („ésoterós“ znamená řecky „skrytý“). Toto potlačené náboženství se stalo „stínem“ vítězného křesťanství a doprovází ho celé dva tisíce let. Křesťanské motivy vykládá jinak, ve skrytém významu a neortodoxním smyslu (ve smyslu jiném než církve).

Stalo se náboženstvím elit, které se cítí být pokročilé a které pronikly za oponu jevového světa k jeho vnitřním tajemstvím a byly do nich zasvěceny. Nalezly tam hlubší poznání a vyšší moudrost. Sestoupily pod vnější (exoterní) církevní křesťanství s jeho „provozem“ pro lidové masy. Ti, kdo čerpali z této tradice, se často považovali za křesťany, a někteří dokonce zastávali vysoké církevní úřady. V hledání této moudrosti se pak opírali například o slova apoštola Pavla: „Moudrosti sice učíme, ale jen ty, kteří jsou dospělí ve víře, (…) moudrosti Boží, skryté v tajemství, kterou Bůh od věčnosti určil pro naše oslavení.“ (1. list Korintským 2,6–7)

Právě kvůli své neortodoxní povaze je západní esoterismus nesmírně variabilní a bohatý na různé – vzájemně někdy i velmi vzdálené – podoby. Za základní sdílený předpoklad je možné považovat myšlenku jednotné povahy všeho (v posledním století slýcháme: „všechno je energie“). Tato jednota překonává jakékoli protiklady (ducha a hmoty, Boha a člověka, dobra a zla, muže a ženy apod.) a dovoluje nacházet vztahy (korespondence) mezi tím, co je v jednotném, ale ve sférách uspořádaném kosmu výše a níže.

Proto je v této tradici běžná věštba (neboť děje a stavy v božském či andělském „nahoře“ a lidském „dole“ si vzájemně odpovídají), magie (neboť dosáhnout změny „nahoře“ znamená, že tato změna se promítne „dole“), alchymie (neboť jednotlivé prvky kosmu jsou vzájemně převoditelné). Proto je běžné hovořit s duchy zemřelých (neboť se nacházejí jen v jiné sféře), získat z vyšších sfér poznání (jasnovidectvím), cestovat po vyšších sférách, spatřovat auru člověka jako projev jeho nehmotného těla, vysílat a přijímat energii (sílu, moc), fyzikálními (hmotnými) prostředky nezměřitelnou, atd.

Do této bohaté tradice přispěli lékaři a léčitelé (Paracelsus, F. A. Mesmer s „živočišným magnetismem“, S. Hahnemann s „homeopatií“), svobodní zednáři, astrologové, okultisté, hermetické řády, parapsychologové a mnozí další. Ale zcela zásadní podíl má Teosofická společnost (založená roku 1875), která rozhodujícím způsobem ovlivnila alternativní náboženství na Západě během celého 20. století. Z jejích kořenů vyrostlo od 60. do 80. let 20. století hnutí Nového věku (New Age) a stalo se na Západě (vedle křesťanství) na přelomu 20. a 21. století náboženským mainstreamem.

Po zklamání, když „nový věk“ nepřišel ani roku 2012, je rozsáhlé dědictví tohoto hnutí nyní známo jako „nenáboženská spiritualita“. V komerční, lidové podobě se tomuto širokému, lidovému (už nikoli elitnímu) alternativnímu náboženství říká „esoterika“. V křesťanských kruzích se pro ně vžil také pejorativně vnímaný výraz „okultismus“, který ovšem označuje především lidové věštebné a magické praktiky západního esoterismu.

Téma 2020-10: Esoterika - Spiritualita, která fascinuje ateistické Čechy Esoterika
Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

Aktuální tištěné číslo

  • Zakládání nových sborů - principy zdravého růstu

    2021–1

Podpořte nás!

Chtěli byste podpořit naši práci? Budeme rádi za jakýkoliv finanční příspěvek.

Číslo účtu: 1938904339/0800

Zpráva pro příjemce: Dar pro časopis BRÁNA

Poslechněte si Bránu

  • KOHO VLÁDA, TOHO VÍRA - stále aktuální odkaz Bílé hory

    2020–11

Inzerce

Pokud připravujete zpěvníky nebo na vašich shromážděních promítáte slova písní na zeď, možná vás zaujme nový program jménem Straw Lumen, který je vytvořený právě pro tyto účely.

Rubriky

  • Téma
  • Slovo
  • Rozhovory
  • Reportáže
  • Rodina – příběhy
  • Věda
  • Hovory nad Biblí
  • Glosy
  • Ohlasy čtenářů
  • Kultura
  • iNform
  • Novinky
  • Ohlasy
  • Ježíš byl tesař
  • Diskuse
  • Svědectví
  • Akce
  • Svátosti
  • P.S.
  • Zápisník
  • Ekologický speciál
  • Administrace

© 2017 Rever Magazine Theme.